Kekayaan Gaddafi, Cermin kekejaman

Muammar Muhammad al-Gaddafi

Hai,

dah lame pintu skepsis tak mengomel isu-isu semasa tetibe jek dapat idea bile terdengar kisah Gaddafi. Gaddafi atau nama sebenar beliau Muammar Muhammad al-Gaddafi merupakan salah satu pemimpin zaman moden paling lame memerintah (42 tahun) di dunia. jika kite tinjau jumlah harta beliau, semuanya bernilai lebih 100bilion ringgit (berita harian). jumlah ini secara tak langsung membuatkan kite fikir bagaimana pemimpin ni dapat kumpul harta sebanyak ni??

Gaddafi merampas kuasa dari Raja Idris pada tahun 1969 dengan hanya menggunakan jumlah tentera yang kecil (beliau time tu adalah colonel). semenjak itu beliau berkuasa di tnah gersang tapi indah bernama Libya. beliau adalah berketurunan badwi (wikipedia).

Kekayaan melimpah ruah dimiliki pemimpin zalim ini dan keluarganya diketahui umum selepas banyak negara di serata dunia mula membekukan aset mereka yang nilainya mencecah berbilion dolar. Kerajaan Amerika Syarikat saja merampas kira-kira AS$30 bilion (kira-kira RM90 bilion) sementara Kanada membekukan RM7.26 bilion, Austria (RM5.14 bilion) dan United Kingdom kira-kira RM3 bilion. Aset yang dibekukan dikatakan hanya sebahagian kecil daripada nilai sebenar harta yang keluarga Gaddafi miliki di serata dunia petikan dari berita harian 2011

seperti yg dicatatkan diatas ternyata beliau seorang ditaktor kerana hanya dengan care ni je beliau boley kumpul harta banyak cm ni. pintu skepsis berpendapat, beliau memberi tamparan hebat pada umat islam seluruh nya kerana scara tak langsung menjatuhkan lagi imej islam yang sekarang ni pun berada di ambang kemunduran. Islam tak mnghalang umat islam dari mencari kekayaan tetapi jangan berlebihan sampai menindas masyarakat sekeliling. monopoli adalah satu bentuk kejahatan yang perlu dibendung. monopoli menyebabkan kemiskinan semakin bertambah dan jarak antara miskin dan kaya terlalu jauh jurangnya. kebangkitan rakyat Libya adalah bagi skepsis terpuji. tak kire jika ade campur tangan dari pihak luar (walaupun skepsis tak setuju) tapi semngat keluar dari penindasan adlah semangat yg suci dan perlu ada bagi setiap masyarakat tuk mengelakkan kekejaman dari terus berluasa. kita harus sedar dan bertidak dengan cermat kerana ape yang berlaku di Mesir, Libya, Tunisia, Yaman, Bahrain dan lain2 dibayar dengan harga yang sangat mahal (kematian dan kemusnahan). generasi Y (Gen Y) adalah generasi yg akan memjadi pemimpin dalam 20 thun akan datang dan sekarang generasi Y ni di curah kn dengan pelbagai anasir tak kire baek maupun tak dengn sangat mudah kesan dari globalisasi dunia (internet, social network). perkara ari ni ade kebarangkalian nya tuk jadi cermin mase depan.
p/s skepsis juge generasi Y ;p
0 Responses

    Brape Kali Kene Kelik